"Krainy Muzyczne"
Staraniem Stowarzyszenia Akademia Łucznica wydana została właśnie
płyta śpiewaczki Marii Siwiec z Gałek Rusinowskich koło Przysuchy,
prezentująca tradycyjny śpiew i muzykę instrumentalną z pogranicza
Radomsko-Opoczyńskiego. Jest to pierwsza z planowanej przez nas serii
płyt pt. "Krainy Muzyczne" poświęconej mistrzom muzyki tradycyjnej z
terenu województwa Mazowieckiego.
Projekt realizujemy jest przy współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego.
Maria Siwiec (1959 r ) należy do najwybitniejszych współczesnych śpiewaczek ludowych. Zdobyła uznanie jako solistka, członkini i kierowniczka zespołu „Gołcunecki”, doskonała tancerka ludowa oraz mistrzyni i popularyzatorka tradycji muzycznych radomszczyzny. Jej sztukę wokalną charakteryzuje niezwykle rozległy repertuar (pieśni obrzędowości rodzinnej, towarzyszące zwyczajom i obrzędom roku gospodarczego i liturgicznego, ballady, kołysanki, improwizowane piosenki i przyśpiewki), unikatowy głos i maniera wykonawcza, naturalna emisja, archaiczne skale muzyczne i podziały rytmiczne. Wykonywany przez nią repertuar pieśniowy cechuje powiązanie z muzyką instrumentalną mikroregionu kajockiego (akompaniament skrzypiec i bębna, stanowi naturalny kontekst wykonawczy), z jej transowością, improwizowaniem, upodobaniem do archaicznego typu muzykalności, praktykowaniem lokalnej gwary.
Projekt realizujemy jest przy współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego.
Maria Siwiec (1959 r ) należy do najwybitniejszych współczesnych śpiewaczek ludowych. Zdobyła uznanie jako solistka, członkini i kierowniczka zespołu „Gołcunecki”, doskonała tancerka ludowa oraz mistrzyni i popularyzatorka tradycji muzycznych radomszczyzny. Jej sztukę wokalną charakteryzuje niezwykle rozległy repertuar (pieśni obrzędowości rodzinnej, towarzyszące zwyczajom i obrzędom roku gospodarczego i liturgicznego, ballady, kołysanki, improwizowane piosenki i przyśpiewki), unikatowy głos i maniera wykonawcza, naturalna emisja, archaiczne skale muzyczne i podziały rytmiczne. Wykonywany przez nią repertuar pieśniowy cechuje powiązanie z muzyką instrumentalną mikroregionu kajockiego (akompaniament skrzypiec i bębna, stanowi naturalny kontekst wykonawczy), z jej transowością, improwizowaniem, upodobaniem do archaicznego typu muzykalności, praktykowaniem lokalnej gwary.
Maria Siwiec. Fot. Piotr Gronek |
Rodzina Siwców, Galki Rusinowskie ok 1950 |
Komentarze
Prześlij komentarz